Inzendingen: - Bert Stevens Orthesebouw B.V.

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Inzendingen:

      
Bakkenist Egbert Poessé raced over de TT van Assen  Zaterdag 22-04 2017

Bert Stevens weet telkens weer een zitorthese te maken waarin Egbert zijn maximale vrijheid kan ervaren. Bert zijn zitorthesen zijn geen lompe bakken maar... eerder een soort ambachtelijk vormgegeven schoot die veiligheid en mogelijkheden waarmaken.
Esthetisch fraaie kuipen, waarin Egbert zich zo min mogelijk gehandicapt en zo maximaal mogelijk mens kan zijn!
Egbert is spastisch geboren en eigenlijk kan hij niet zelfstandig zitten. Wel kan hij praten en met zijn rechterhand de joystick van zijn elektrische rolstoel bedienen. Heb dan wel even geduld, om hem goed te verstaan maar dan kan je ook lachen met Egbert als hij in goede doen is. Zijn grote genoegen is in zijn elektrische rolstoel zo hard mogelijk te rijden. Op zijn woning in Anke Marjolein (Lochem) hebben ze versnelling 5 binnenshuis al wel verboden maar dat maakt het voor Egbert des te leuker om toch natuurlijk standje 5 te doen… Lekker iets kunnen doen wat niet mag... is eigenlijk heerlijk !!!
Buiten kan hij lekker crossen om het gebouw van Anke Marjolein, na 2 jaar daar wonen kan hij bijna blindelings zijn weg vinden... dat geeft hem heerlijke racegevoelens! Verder rijden en de openbare weg op gaan lukt hem niet goed omdat zijn ogen en coördinatie daarvoor te matig zijn.

 
Egbert heeft naast een goede realiteitszin, gelukkig ook fantasie... dat maakt zijn wereld al weer iets mooier... en Bert neemt de tijd om ook die te horen. Egbert vindt motoren zo mooi… vooral die snelle.. tja, dat snapt Bert wel…

 
 "Ah, ik zal wel eens kijken", zegt Bert dan terloops tijdens een passing van een nieuwe zitorthese.


Maar Bert kwam erop terug! En hoe???!!!


Voor zaterdag 22-4 had Bert geregeld dat Egbert welkom was op het TT terrein van Assen. En, het was niet alleen om "motors te kiek'n" op de Landelijke motordagen, nee hij zou zelfs een rondje mogen rijden in het zijspan van Lambert Koops over de echte TT baan!
We konden ons melden bij de TT manager Sanne van Weege. De hele weg naar Assen had Egbert al dikke pret in de auto. Bij het shellstation van Beilen zouden we Berts medewerker Leon Timmerhuis met zijn vrouw Chantal ontmoeten, beiden met een passie voor motoren en ontdekten we, mensen met een gouden hart.

Egbert werd bij aankomst al blij verrast met cadeaus.


 

 
Een mooi bedrukt T shirt en een schitterende hoodie!
Omdat er een frisse wind was, kon die gelijk aan, prachtig!

 
Nog even wachten op Lambert Koops en…

 


 
Daar was hij in zijn prachtige zijspan, ook geschikt gemaakt voor gehandicapten!
Hij tracht mensen met een beperking maximaal te kunnen laten genieten van motoren via zijn rijschool VEC Koops in Assen.

 
Leon had een duwrolstoeltje met universeel kuipje meegenomen uit Berts werkplaats die in het zijspan zou passen. Het moest natuurlijk stevig verankerd zijn in het zijspan. Leon fikste alla minuut het laatste obstakel. En daar kon Egbert gaan!



Egbert zijn belangrijkste vraag aan Lambert?
"Kunnen we ook hard gaan?"
Er kwam een kleine krul in de mondhoek van deze zeer hartelijke Drent.

 



 
Wat bleek, Egbert mocht wel 3 rondjes tijden! Geweldig, om te zien.
De terreinmanager stond al weer klaar om hen na het derde rondje van de baan af te leiden.
Ha,ha, de heren hadden het goed op de baan! Ze plakten er nog een vierde rondje bij aan!
Met rode ogen kwam Egbert weer terug....hij vond het geweldig: "wat was onze maximale snelheid?"  120 km/h!!  En: "ik vond het zo lekker, het aansnijden van de bochten, vooral de rechts/links combinatie was mooi, dan ging je er hoog in en laag uit... en dan over het randje van de baan, dat vond ik fijn, ha ha. Dan net over het randje van de baan...dat kon ik voelen... onder mijn billen!!!"

 

 
En, alsof het nog niet genoeg was geweest: een ware huldiging!
Leon had "de bakkenist bokaal TT Assen 2017" voor Egbert.
De foto's spreken boekdelen.







 
Het was kortom: "geweldig Egbert?" Hij: “JAA!!
In de totale ontspanning van mijn lijf helpt zo’n racedag beter dan alle medicijnen!”

 
Bert Stevens, vrij van geest en met creatieve handen, weet in contact met mensen maar ook via zijn medewerkers en vrienden: een vonk van vrijheid door te geven. Geweldig dat jij regelde dat alle bovengenoemde mensen dit ZOMAAR! voor Egbert hebben gedaan.

Het was een prachtige dag voor ons allen, bovenal voor Egbert maar ook voor ons, Egberts vader en zus Yvonne. Hartverwarmend!

Ook in de krant - : Wens in vervulling

Ingezonden door Egbert Poessé

Hoi Bert,
 
Ik wou graag een recensie schrijven nav mijn positieve ervaringen met jou, jullie product en jouw expertise.
 
Ik ben Egbert Poessé, 41 jaar. Door zuurstofgebrek bij mijn geboorte ben ik mijn hele leven al ernstig spastisch in al mijn ledematen. Ik maak gebruik van een elektrische rolstoel met aangepaste kuip.
 
Een tijd geleden kom ik niet meer lekker zitten in mijn stoel, en kreeg ik complicaties. Door mijn specifieke en complexe zithouding, en manier waarop ik de rolstoel bestuur ging ik op zoek naar een specialist en kwam ik bij Stevens Orthesebouw terecht.
 
Naast het feit dat Bert heel erg openstond voor mij en mijn wensen, gaf hij ook duidelijk zijn mening onderbouwd met zijn vele jaren ervaring. Hierdoor zijn we samen op een plezierige manier tot een goede oplossing gekomen. Ook zijn team heeft uitstekend werk geleverd.
 
 
Groeten Egbert.
 
         
Met vriendelijke groet,
    
Egbert en Bas
       

Ingezonden door Esther:

Mijn naam is Esther, ik ben 36 jaar. Door een onbekende spierziekte spreek en beweeg ik moeilijk en daarom maak ik gebruik van een elektrische rolstoel. Ook is mijn energie zeer beperkt en ik ben daardoor snel heel erg moe.
Mijn grote hobby is zeilen. Ik vind zeilen zo leuk omdat ik in een boot een onwijs gevoel van vrijheid ervaar. Ik zeil onder andere in een Hansa dinghy. Deze boot kan ik besturen met een joystick. Het liefst zeil ik in de Hansa Liberty, omdat ik in deze boot het beste zit en er ook met veel wind goed in kan zeilen. De zeilen bedien ik door de joystick voor- en achteruit te bewegen en het roer bedien ik door de joystick links en rechts te bewegen, beide functies kunnen ook tegelijk uitgevoerd worden. Ik zeil ook wedstrijden in de Hansa klasse.
Mijn balans is slecht, hierdoor kan ik zittend in een boot niet zonder steun rechtop blijven. Ik zat in de boot in een stoel opgevuld met kussens, steunen en handdoeken. Dit was pijnlijk (na een dag zeilen zat ik onder de blauwe plekken) en het zitten kostte zo (te) veel energie. Ook miste ik een hoofdsteun die ik eigenlijk ook nodig heb.
Vorig jaar heb ik contact opgenomen met Bert Stevens Orthesebouw en Bert durfde wel een zeilstoel voor mij te maken.  Daar was ik uiteraard heel blij mee. Dit was mijn eerste orthese ervaring en toen de mal gemaakt was, leek deze erg scheef. Bert is toen speciaal nog een keer extra langs geweest om mij gerust te stellen dat het echt goed was. Toen is begonnen met het maken van de orthese. Bert is nog bij de dealer van de Hansa boten langs geweest om te kijken hoe het in de boot bevestigd moest gaan worden. Half april was hij  klaar en heeft mijn vader de stoel uit Oldenzaal opgehaald. Bij de eerste paar keer zeilen bleek de stoel nog niet helemaal goed. Daarop is een afspraak gemaakt en zijn mijn vader en ik, met boot en stoel naar Oldenzaal gereden. Na een ochtend werken en aanpassingen zit ik helemaal goed. Nu kan ik lekker schuin (zie foto) zonder pijn en blauwe plekken achteraf.

 
 
Heerlijk!! Iedereen ontzettend bedankt!
 

* Update
Afgelopen week (begin juni 2016) een heerlijk WK gezeild. 9 van de 10 wedstrijden uitgezeild. En elke dag zonder pijn uit de boot gekomen, Heerlijk!

ingezonden door: Floor Freie
Tijd voor een nieuwe orthese…. Hoe gaat dat in z’n werk?

Mal maken
Als je in een standaard rolstoel niet goed kan zitten is een orthese een ideale oplossing! Dit is namelijk een kuip die helemaal op jouw lichaam is aangepast. De eerste stap is een gipsen mal maken. Je wordt op een stoel gezet met 3 verschillende kussens. In deze kussens zitten kleine bolletjes. Door deze bolletjes kunnen ze de kussens goed tegen jou aandrukken. Door er lucht uit te halen worden de kussens harder en als je er lucht bij doet worden ze zachter. De kussens worden dus vacuüm gezogen. Op deze manier kunnen ze net zo lang doorgaan totdat je lekker zit.

Dan word je eruit gehaald. Omdat de kussens nu hard zijn houden ze hun vorm. De vorm van jouw lichaam. Nu gaan ze gips leggen op de kussens (natuurlijk wel op een doek anders worden de kussens vies). Aan de hand van deze gipsen mal maken ze de orthese.

De eerste passing
Een passing is niets meer en niets minder dan het passen van de orthese. Zit hij lekker? Voel je ergens druk waar het niet prettig is? Mis je ergens druk? Dat zijn belangrijke vragen, omdat je er voor de grootste deel van de dag in zit. Daarom moet het op de millimeter nauwkeurig goed zitten. Hoeveel passingen je nodig hebt hangt af van hoe snel jullie sámen, want het is absoluut een samenwerking, tot de perfecte zithouding komen.

Bij de allereerste passing word je meteen in de orthese gezet. Er wordt gekeken waar de fixatiebanden moeten komen.

Als hij dan terugkomt, moet je hem een aantal dagen uitproberen. Het is handig om een lijstje te maken met dingen die niet goed en/of niet lekker zitten.

Eindresultaat
Als alles goed zit en er kan niets meer verbeterd worden wordt de kuip bekleed. Je mag zelf een kleur uitzoeken! Ik heb gekozen voor blauw:


Op de dag van vertrek moesten alle puzzelstukjes nog daadwerkelijk op hun plek vallen. Het inchecken van alle gewone en medische bagage ging soepel. Helaas kregen we bij de incheckbalie wel te horen dat i.v.m. technische problemen we met een andere type vliegtuig dan gepland zouden vliegen. Hierdoor waren de plaatsen in het vliegtuig anders dan we van te voren besproken hadden. Vervolgens ben ik overgegaan van mijn elektrische rolstoel naar mijn doucherolstoel, zodat de elektrische rolstoel alvast naar het bagageruim kon. Met mijn doucherolstoel kon ik vervolgens tot aan de deur van het vliegtuig komen en vanaf daar werd ik overgeplaatst naar mijn zitorthese in de vliegtuigstoel en de reis kon gaan beginnen!

Na slechts drie en een half uur landden we in Turkije, waarna alle stappen die we op Schiphol hadden doorlopen nu in omgekeerd volgorde werden afgehandeld. Op het moment dat ik wilde uitstappen hoorde ik alleen wel dat mijn elektrische rolstoel ietwat klem zat in de bagageruim. Ik weet niet of ze op Schiphol de rolstoel zonder moeite of met veel weerstand de bagageruim binnen hebben gekregen, maar het Turkse luchthaven personeel kwam vriendelijk vragen hoe ze het beste te werk konden gaan om mijn rolstoel het bagageruim weer uit te krijgen. Na een half uur in spanning gewacht te hebben, werd dit probleem gelukkig opgelost en kreeg ik mijn rolstoel vrijwel zonder schade terug. Het reisbureau had een goede aangepaste transfer van het vliegveld naar het mooie hotel geregeld. Hier heb ik met mijn familie van een heerlijke vakantie kunnen genieten.

Kortom, je bent even bezig met alle voorbereidingen maar dat is dan ook zeker de moeite waard! Ik ben zeker van plan om mijn volgende trip naar een verdere bestemming te plannen, na deze geslaagde eerste aangepaste vliegreis. Ik ben Bert Stevens heel dankbaar voor het meedenken en maken van de zitorthese, want laten we eerlijk zijn zonder deze zitting was de hele trip niet mogelijk geweest.


Ingezonden door dhr. Arash Eshragi:

Geslaagde eerste aangepaste vliegreis!

Hallo, ik ben Arash en ik ben 30 jaar oud. Ik heb de spierziekte Duchenne. Door de gevolgen hiervan zit ik in een elektrische rolstoel en heb ik 24 uur per dag beademing nodig. Ik doe altijd mijn best om me hierdoor zo min mogelijk te laten beperken en leuke dingen te ondernemen. Hoog op mijn lijstje stond dan ook, weer eens in het vliegtuig te stappen na twintig jaar. Ik hou erg van reizen, maar met de auto is je bereik helaas niet zo groot. Vandaar dat ik heb uitgezocht hoe het voor mij mogelijk is om een vliegreis te maken.

Het plannen van zo’n reis was een hele klus, ik had namelijk geen idee waar ik moest beginnen. Ik heb van kennissen verhalen gehoord over hoe zij zo’n trip gepland en beleefd hebben, maar iedere situatie is uniek, dus ging ik op zoek naar wat het beste was voor mij. Ik moet bij een vliegreis rekening houden met verschillende dingen waar anderen zonder mijn beperking niet bij stil zouden staan. De belangrijkste dingen zijn mijn beademingsapparatuur, mijn zitting tijdens de vlucht en hoe ik in hemelsnaam mijn rolstoel het vliegtuig in krijg, zonder dat deze er in losse delen er weer uit komt. Kortom, wist ik nu waar ik moest beginnen voor ik überhaupt naar een bestemming ging kijken.
Allereerst vroeg ik me af of ik zonder speciale zitting een vlucht van een paar uur zou kunnen maken, maar helaas was dit geen optie. Toen dacht ik meteen aan het bedrijf Bert Stevens Orthesebouw. Dit is het bedrijf die ook de zitting van mijn elektrische rolstoel heeft gemaakt, waar ik zeer tevreden over ben. De eigenaar van dit bedrijf, Bert Stevens, is een zeer ervaren orthesemaker, waar ik altijd nog goed contact mee heb. Ik vroeg hem of het mogelijk was om een losse zitorthese te maken die in een vliegtuigstoel past. Een vraag hierbij was of een gemiddelde vliegtuigstoel breed genoeg is om een zitorthese in kwijt te kunnen. Na wat pas- en meetwerk bleek dit gelukkig mogelijk te zijn en heeft Bert de zitorthese voor mij kunnen maken.

Nu dit geregeld was, was het grootste obstakel uit de weg en kon ik me verdiepen in de verschillende bestemmingen. Door contact op te nemen met verschillende reisbureaus kwam ik tot de conclusie dat een gespecialiseerd reisbureau in aangepaste reizen de beste optie was. In mijn geval was dit het reisbureau Buitengewoon Reizen. Uiteindelijk kwam ik na overleg met familie uit op een vakantie naar het zonnige Turkije. Het reisbureau werkte goed mee in het faciliteren van alle aanpassingen die nodig waren om de reis voor ons zo comfortabel mogelijk te maken.

Het volgende vraagstuk was het vervoeren van mijn rolstoel naar de bestemming. Uit ervaring van mijn kennissen, die al eens eerder met hun elektrische rolstoel zijn gaan vliegen, begreep ik dat de elektrische rolstoel evenals een duw- of doucherolstoel zonder problemen mee kunnen in het bagageruim. Het is wel belangrijk om de rolstoel even goed in te pakken om schade te voorkomen, vooral als het werkblad en joystick bijvoorbeeld niet van de rolstoel verwijderd kunnen worden. Het is dan ook van noodzaak om van te voren goed te bespreken met de luchtvaartmaatschappij of de rolstoel gemakkelijk door de deur van het bagageruim kan. De afmetingen hiervan kunnen namelijk per vliegtuig nogal verschillen waardoor het niet altijd past, zeker in het geval van elektrische rolstoelen met een hoge zitting.
Nu bleef alleen het vraagstuk van de beademing over om op te lossen. Het gaat hierbij natuurlijk om een elektrisch apparaat, dus de vraag is dan of je in het vliegtuig ergens de stekker in het stopcontact kan steken. Na wat navraag blijkt dit lang niet altijd mogelijk te zijn, dus ben ik voor de veilige optie gegaan en heb ik extra accu’s meegenomen. Dit bleek bij mijn beademingsapparaat geen probleem te zijn, want er kan een extra accu aangekoppeld worden. Hierdoor kan het apparaat 10 uur gebruikt worden zonder dat opladen nodig is.


Nu ook crastestsafe:
De Bert Stevens zitorthese op alle Sunrise Medical onderstellen met Sedeo Pro zitframe. Deze combinatie is inclusief onze meervoudig verstelbare hoofdsteunset getest.


Voor meer informatie over de Sedeo Pro van Sunrise Medical klik op de afbeelding hieronder.


Op 30 oktober 2013 is het convenant tussen Bert Stevens Orthesebouw en Life & Mobility getekend voor de combinatie zitorthese Contour en het Match onderstel.

De combinatie van de Match en de Bert Stevens contour orthese is CE gemarkeerd en crashtest safe.

Voor meer informatie over de Match klik op het logo.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu